Frågor och svar

Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss, vi gillar att prata med våra kunder!

Hur mycket dricks ska jag ge?

I många länder utgör dricksen en stor del av lönen för servicepersonalen, och grundregeln är att du ska ge dricks när du är nöjd med servicen du fått. Men hur mycket dricks ska man egentlige ge? Det varierar lite beroende på destination, läs mer här för riktlinjer.

Hur vet jag om min resa berörs av en avrådan eller andra restriktioner?

Om din kommande resa påverkas kommer vi självklart att kontakta dig.

Vad gäller för av- och ombokningar?

Vi följer UD:s reserekommendationer och tar även del av information från Folkhälsomyndigheten och våra samarbetspartners.
Så länge UD inte avråder från resor eller resor ställs in av t.ex. flygbolag avgår våra resor som vanligt. Det är självklart alltid upp till dig som kund att ta beslut gällande din resa, men så länge UD inte går ut med en avrådan så gäller ordinarie av- och ombokningsregler efter flygbolagets och/eller hotellets policy.

Läs mer på UD’s hemsida

De som har bokade resor som berörs av UD’s beslut kommer vi självklart att kontakta.

Vad händer om UD avråder?

Vi följer alltid UD:s avrådan. Om UD avråder från resor till resmål som påverkar din kommande resa kommer vi självklart att kontakta dig. Vill du hjälper vi gärna till att hitta en ny resa, annars har du i de flesta fall rätt att få dina pengar tillbaka.

Läs mer på UD:s sida. UD har även en bra app ”UD resklar” där du kan hålla dig uppdaterad.

De som har bokade resor som berörs av UD’s beslut kommer vi självklart att kontakta.

Hur länge behöver mitt pass vara giltigt?

Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst, dessa regler gäller för de flesta länder både i och utanför Europa.

Behöver jag visum för min resa?

En del länder kräver visum för svenska medborgare. Det är alltid du som resenär som ansvarar för att du har korrekta handlingar till din resa. Go Travel kan inte ansvara för följderna om ni saknar visum, inresetillstånd eller andra för resan nödvändiga handlingar.
Kontakta alltid det aktuella landets ambassad eller konsulat i Sverige för information om du behöver visum, inresetillstånd eller andra handlingar.

Observera att in- och utreseregler kan ändras med kort varsel. Kontrollera alltid aktuella inresebestämmelser med landets egna myndigheter eller närmsta ambassad/konsulat i god tid före avresan.

För resor till USA behöver svenska medborgare ett inresetillstånd, så kallad ESTA. Det kostar 14USD/person och man ansöker på internet i god tid före avresa här.

Behöver jag ha med en adapter till mitt resmål?

Förutom att kontakterna ibland ser olika ut kan antalet volt som används dessutom skilja sig åt. Ibland fungerar flera typer av kontakter med flera typer av vägguttag, och ibland används olika typer av kontakter i samma land.

Har man en svensk kontakt som är konstruerad att klara 250V, även kallad europlugg – behöver man oftast inte en adapter om man ska resa inom Europa, till vissa delar i Sydafrika, Ryssland eller flera länder i Nordafrika och Sydamerika. Undantag i Europa värda att notera är Storbritannien och Irland.

Läs mer om olika länders volt och anslutning här

Vad innebär helpension respektive all inclusive?

Helpension innebär att frukost, lunch och middag ingår (mat). Vid All inclusive ingår även dryck.

Jag har en matallergi – hur fungerar det?

Det är bra om du berättar om din allergi vid bokning så att vi kan informera flygbolag och hotell om detta, för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.